20 oktober / 2013
Sociala medier - marknadsföring som funkar
Smaken är som baken det vet vi alla. Det gäller det mesta vi gör och tycker till om i livet. Dock är man sällan unik och jag tror jag representerar en ganska stor målgrupp. Jag lever ett hektiskt familjeliv och ekorrhjulet snurrar stundtals väldigt fort. I det här hushållet är vi fem individer varav två är heltidsarbetande vuxna och tre är barn som går på skola och dagis och har ett välfyllt aktivitetsschema. Att få vardagen att gå ihop är en ständig utmaning och vi liksom många andra av våra vänner pusslar och logistikplanerar tillvaron för fullt för att få ihop dagarna. Känslan av att inte räcka till finns där ständigt.Helgen ska användas till mycket
När helgen börjar så är önskemålen och planerna många för hur man bäst ska ta till vara på denna två dagars ledighet. Man vill vila upp sig, umgås med familj och vänner, motionera och återställa hemmet d.v.s. plocka, städa och tvätta. Man vill helst hinna beta av lite på den ständigt växande "att-göra-listan". Dessutom vill man gärna hinna vara ute i trädgården eller naturen. Friskt luft blir det ju inte så mycket under veckorna. Oftast är det också någon cup eller match som barnen ska deltaga i. Sedan finns det ju alltid några inköp som måste göras. Garderoberna ska uppdateras och födelsedagspresenter eller dylikt ska inhandlas. Alltid är det något som saknas i hemmet.
Att gå i butiker hamnar ofta långt ner i prioritering bland mina helgplaner. Visst strosar jag gärna runt på stan och tar en fika, fönstershoppar och spontanhandlar ibland, men oftast är tiden för knapp. Näthandla då? Nä det är inte heller riktigt min grej. Jag vill se och prova, klämma och känna. Oftast gör jag min ärenden på lunchen eller på väg hem efter jobbet. Då måste det gå snabbt och gärna ska jag redan innan ha klart för mig vad som ska uträttas.
Jag vill inspireras online
Om man ska generalisera det så finns det de som föredrar att näthandla, men ibland handlar i butik. Det finns de som aldrig näthandlar utan enbart i butik, och sedan finns det de som gillar att inspireras via nätet och gärna kolla in utbudet men sedan föredrar att handla i butik. Jag tillhör de senare.
Att ett företag har en hemsida idag en självklarhet. Hemsidan presenterar företaget och är skyltfönstret ut mot världen. En hemsida ska vara snygg, enkel, ren och proffsig. En hemsida med oproffsiga ingredienser som stavfel, inaktuell information och en för plottrig design ger mig tyvärr en förutfattad mening om företaget. Att en hemsida är ett viktigt redskap är solklart. Men för mig är företagets eller produktens arbete med sociala medier som Facebook och Instgram ännu viktigare. En hemsida söker man upp aktivt, medan sociala medier förser dig med information och inspiration löpande, när du väl en gång valt att följa eller gilla sidan. Därför lovprisar jag de butiker som förstått värdet av att aktivt uppdatera sina Facebookflöden. Detta är smart och effektiv marknadsföring!
Några har fattat grejen
I Skara finns det några handlare som är extra duktiga med att använda möjligheterna med Facebook. Några exempel är Klostergatans Skor, Design och Sömnad, Floristhörnan, Skara Blomsterland, Lilla Veterinärinrättningen och LIA in Fashion. Säkerligen har jag missat någon men om ni tipsar mig så ska jag sammanställa alla i ett kommande blogginlägg.
Nu börjar även några dyka upp på Instragram. Banken hår och hud, som heter @bankenharochhud på Instagram har jag följt ett tag och därmed fått upp ögonen för deras satsning på kläder, som har varit mycket positiv. Skara Blomsterlands instagramkonto heter @skarablomsterland och öppnade förra veckan och dem följer jag självklart. Än så länge finns bara två inlägg men de har ju precis börjat. Jag har inte hittat några fler instagramkonton från Skaras handlare ännu, men tipsa mig gärna som sagt.
Så min uppmaning är nu till alla handlare. Börja att jobba mer med dessa enkla och geniala verktyg som Facebook och Instagram är. "Krångligt, tar tid, inget för mig... o.s.v"? Det är otroligt mycket enklare än vad du tror. Våga prova!
Vad är Facebook och Instagram?
Facebook behöver troligtivis ingen presentation då de flesta som läser här redan är med. Färska siffror säger att 49.93% av Sveriges befolkning använder Facebook. I antal blir det 4,736,980 användare. Svindlande eller hur? Instagram är som ett Facebook i miniformat där man endast anammat just fotodelning med korta kommentarer.
Ps. Bilderna är hämtade från två av Floristhörnans inspirerande inlägg på Facebook.